5 lietas, kuras Tu nezināji par hibrīddarbu

5 lietas, kuras Tu nezināji par hibrīddarbu

Tu strādā no mājām, un pēkšņi notiek negadījums. Kurš ir atbildīgs? Tu vai darba devējs? Ir ļoti daudz lietu saistībā ar moderno hibrīddarbu, kas tiek ignorētas. Lūk, pieci izplatītākie pārpratumi.
En person som står och tittar mot ett skrivbord och en stol

1. Lemj darba devējs

Attālinātais darbs ir ienācis mūsu dzīvē uz palikšanu, un daudziem darbs gan birojā, gan no mājām kļūst par parastu parādību.

Darba devējs ir tas, kurš lemj, kur katrs darbinieks strādās. Tomēr Apvienotajā Karalistē, ja darbinieks darbavietā ir nostrādājis vismaz 26 nedēļas (pusgadu), viņam ir tiesības vienoties par elastīgu darba grafiku. Tas var ietvert gan darbu no mājām, gan elastīgu darba laiku. Darba devējiem šie pieteikumi ir jāizskata „saprātīgā veidā”, tomēr darbinieka lūgumam par elastīgu darba grafiku var atteikt, ja ir pamatots iemesls.

Jāsaka, ka daudzi darba devēji vismaz daļēji ir saskatījuši darba no mājām priekšrocības un atzīst, ka šāds variants ir nepieciešams, lai spētu konkurēt par nozares labākajiem speciālistiem. Turklāt daudzi uzņēmumi ir atklājuši, ka hibrīddarba gadījumā nepieciešams mazāk biroja telpu, kas pazemina izmaksas. Tas nozīmē, ka modelis, kas sākās kā nepieciešamība, tagad ir kļuvis par abpusēji izdevīgu situāciju visiem iesaistītajiem.

Mājas birojs ar galdu un aktīvo krēslu
Sieviete strādā pie laptopa

2. Atbildīgs ir darba devējs

Darba drošības un veselības pārvalde (DDVP) skaidri nosaka, ka darba devējam veselības un drošības jomā ir tādi paši pienākumi attiecībā uz cilvēkiem, kas strādā no mājām, kā attiecībā uz jebkuriem citiem darba ņēmējiem neatkarīgi no tā, vai darbs tiek veikt tikai mājās, vai arī darba laiks tiek dalīts starp darba vietu un mājām (hibrīddarbs).

Citiem vārdiem sakot, darba devējam jāveic visi nepieciešamie pasākumi, lai novērstu slimības un nelaimes gadījumus darba vietā. Tas attiecas gan uz fizisko, gan garīgo veselību. Ir svarīgi, lai darba devēji nodrošinātu visu nepieciešamo apmācību, kas palīdz pārvaldīt riskus - tas nozīmē, ka darba devējam ir jāveic atbilstošs darba vides riska novērtējums un visi nepieciešamie pielāgojumi. Piemēram, būtu jāveic ekrāna aprīkojuma (Display Screen Equipment, DSE) novērtējums, lai arī mājās strādājošiem darba laikā nodrošinātu komfortablu un ergonomisku pozu, proti, uzņēmumam būtu jānodrošina viss šim nolūkam nepieciešamais aprīkojums. Darba devējam arī regulāri jāsazinās ar darbiniekiem, lai izvairītos no jebkādiem riskiem.

Kā rīkoties, ja, piemēram, negadījums notiek, darbiniekam strādājot no mājām?

Par negadījumu jāziņo, ja tas noticis darba gaitā vai darba veikšanai izmantotā aprīkojuma dēļ. Darba devējiem par šiem negadījumiem vai traumām ir jāuzņemas tāda pati atbildība kā attiecībā uz ikvienu birojā strādājošo darbinieku. Praksē tas nozīmē, ka par negadījumu ir jāziņo un darba devējam jāuzņemas atbildība, ja darbinieks mājas birojā, piemēram, paklūp aiz datora vada, bet ne tad, ja savainojums rodas, darbojoties ar kafijas automātu virtuvē, jo tādā gadījumā negadījumu nevar saistīt ar pašu darbu.
.

Sieviete stāv pie grāmatu plaukta

3. ...tāpat kā darbinieks

Lai gan darba devējs ir atbildīgs arī par mājās veikto darbu, darbiniekam ir jāziņo par jebkādiem riskiem un jāveic atbilstoši pasākumi, lai aizsargātu savu veselību un labklājību. DDVP norādījumos teikts, ka darbiniekam pašam jārūpējas par savu veselību un drošību un jāsadarbojas ar darba devēju, lai palīdzētu izpildīt tam ar likumu noteikto pienākumu.

Darba ņēmējiem un darba devējiem jāstrādā kopā, lai radītu iespējami labāku darba vidi. Īpaši svarīgi tas ir, strādājot no mājām, jo darba devēja iespējas pamanīt, risināt un labot darba vides problēmas var būt ierobežotas.

Augstumā regulējams galds un paklājs darbam pie augstumā regulējama galda
Balts galds un lampa

4. Mājas biroja mēbeles var iekļaut izdevumos, samazinot nodokļus

Kad panākta vienošanās, ka darbinieks vai nu pilnu, vai nepilnu slodzi strādās no mājām, abu pušu interesēs ir izveidot ilgtspējīgu mājas biroju. Darba devējam jāiegādājas viss aprīkojums, kas iekļauts riska novērtējumā, vai jāatlīdzina tā iegādes vērtība.

Tāpat darbiniekiem der zināt, ka gadījumā, ja viņi paši iegādājas kādu aprīkojumu, viņi var pieprasīt nodokļu atvieglojumus par pilnu aprīkojuma cenu, kas nepieciešams darba veikšanai.
Tālāk ir minētas dažas lietas, kas jāņem vērā, veidojot mājas biroju neatkarīgi no tā, kurš par to maksā.

Smaidošs vīrietis šēž dīvānā un skatās laptopā

5. Darba devējs ir atbildīgs arī par labu garīgo pašsajūtu.

Darbam no mājām ir daudz priekšrocību. Ja nav jāizmanto transports, tiek ietaupīts laiks un rodas mazāks oglekļa pēdas nospiedums. Tas var pilnībā mainīt darba/dzīves balansu. Tādā gadījumā ir mazāk lietu, kas novērš uzmanību, un tas palīdz uzlabot koncentrēšanos un darba ražīgumu.

Tomēr ir arī vairāki trūkumi, no kuriem vajadzētu izvairīties gan darba devējiem, gan darba ņēmējiem, piemēram, ir mazāk iespēju satikties un mijiedarboties citam ar citu. Vai zināji, ka darba devējam saskaņā ar likumu ir pienākums pasargāt mājās strādājošos no stresa, sniegt atbilstošu garīgās veselības atbalstu un uzturēt sociālo saikni? Citiem vārdiem sakot, tas nozīmē, ka darbiniekus nedrīkst izolēt no darbavietas kolektīva arī tad, ja viņi strādā no mājām.

Saņem AJ jaunumus savā e-pastā

Mēs Tev nosūtīsim informāciju par īpašajiem akcijas cenu piedāvājumiem, jaunākajām precēm un praktiskiem ieteikumiem telpu iekārtošanai!
Lūdzu uzgaidi...