Padomi klašu telpu iekārtošanai skolēniem ar mācīšanās traucējumiem

Padomi klašu telpu iekārtošanai skolēniem ar mācīšanās traucējumiem

Uzsākot skolas gaitas, bērni saskaras ar jaunām un augstākām prasībām, kas bieži vien ir nepiemērotas bērniem ar hiperaktivitāti, autismu un disleksiju utt. No bērniem tiek gaidīta atbilstība skolas standartiem, kas tikai vairo stresu un pastiprina viņu simptomus. Izvēloties citu pieeju un pielāgojot skolu audzēkņiem ar neirālās attīstības traucējumiem, vari veidot labāku skolu ikvienam.

Ieguvums no klases telpas pielāgošanas skolēniem ar neirālās attīstības traucējumiem

Skola, kas atbilst bērniem ar neirālās attīstības traucējumiem, ir piemērota ikvienam. Piemēram, skaidrība un laba struktūra, kas ir svarīga bērniem ar hiperaktivitāti, autismu utt., vienlīdz palīdz visiem skolēniem un arī personālam. Lūk, daži padomi, kā iekārtot klasi skolēniem ar neirālās attīstības traucējumiem.

1. Klases telpa, kas sadalīta vairākās zonās

Skolēniem ar neirālās attīstības traucējumiem pielāgotai mācību telpai vajadzētu būt vietai, kas piemērota dažādām mācību situācijām. Iesakām sadalīt telpu mazākās zonās, piemēram, izveidojot zonu individuālam darbam, grupu darbam un visas klases mācīšanai. Skolēniem ar neirālās attīstības traucējumiem var būt grūti ilgi sekot līdzi skolotāja stāstītajam, bet zonas klases telpā ļauj skolotājam vienas nodarbības laikā izmantot vairākas dažādas aktivitātes.

Mācīt visu klasi ir visefektīvāk, ja visi skolēni sēž ar skatu uz tāfeli. Tas signalizē par virzienu, kur jāpievērš uzmanība. Kad ir pienācis laiks individuālam darbam, lielākajai daļai skolēnu palīdz iespēja sēdēt vienatnē, norobežoti no citiem – vai nu savā vietā, kabīnē vai atsevišķā telpā, jo tas līdz minimumam samazina uzmanības novēršanu.

2. Plaša dažādu darba vietu izvēle

Individuāli pielāgota mācīšana ir vieglāka, ja izvēlei ir pieejamas dažādas sēdvietas. Tas ļauj skolēnam sekot nodarbībai no vietas, kas vislabāk palīdz koncentrēties, piemēram, sēžot klubkrēslā vai izmantojot galda velosipēdu.

Dažādas sēdmēbeles
Dažādība pozitīvi ietekmē ikvienu. Bērnam, kuram grūti nosēdēt mierīgi, ir vērtīgi atļaut klasē kustēties. Tas mazina trauksmi un nemieru. Līdzsvara krēsls vai pilašu bumba ir labas alternatīvas ierastajiem skolēnu krēsliem.


Augstumā regulējami galdi
Iespēja pārmaiņus stāvēt vai apsēsties ir ieguvums visiem skolēniem. Tas uzlabo asinsriti un līdz ar to paaugstina arī enerģijas līmeni un spēju koncentrēties. Augstumā regulējamus skolēnu galdus var izmantot visās klases sēdvietās vai nodalītās kabīnēs, lai iegūtu lielāku dažādību nodarbību laikā.

Akustiskie paneļi
Grīdas starpsienas ir pielāgojamas un pārvietojamas, tās neļauj novērst uzmanību un rada skolēnam drošības sajūtu. Plānai iekaramai grīdas starpsienai ir savas priekšrocības, jo skolēns var to ērti paņemt līdzi uz citu vietu. Norobežojošās starpsienas palīdz skolēnam var veikt uzdevumus, kas prasa koncentrēšanos, jo darba laikā skolēns paliek klasē, saglabājot piederības sajūtu.

Papildus skolēnu soliem klasē vajadzētu būt arī:

  • galdiem, kas izkāroti grupās un paredzēti kopīgam darbam;
  • vietām individuālam darbam;
  • pulcēšanās vietai;
  • atpūtas stūrītim lasīšanai un relaksācijai;
  • atsevišķai telpai skolotāja darbam ar skolēniem pāros vai pa vienam.

3. Mēbeles dažādām vajadzībām

Galdi grupu darbam. Radi iespēju strādāt pāros vai grupās. Galdu grupas vienā klases zonā nodrošina labākus sadarbības apstākļus, jo tādējādi ikviens grupā jūtas iekļauts. Šāds izkārtojums arī ļauj skolotājam redzēt visus skolēnus un palīdzēt, kad nepieciešams.

Lasīšanas stūrītis. Bērniem ar neirālās attīstības traucējumiem var būt vieglāk koncentrēties, ja viņiem ļauj sēdēt klusi un netraucēti, piemēram, uz sēžammaisa vai dīvānā. Mīkstas sēdvietas palīdz arī samazināt trokšņa līmeni klasē un radīt mierīgāku atmosfēru.

Pulcēšanās. Liels paklājs var kalpot kā pulcēšanās vieta uzkodu pauzēs vai visas klases aktivitāšu laikā.

Mēbeles, kuras vajadzētu iekļaut parastā iekārtojumā kopā ar galdiem un krēsliem - piemēri:

  • pārvietojamas grīdas starpsienas
  • krēsls ar apaļu kāju
  • austiņas
  • velotrenažieris, kāju šūpoles
  • sensormotoriskas palīglīdzekļi
  • paklāji

4. Skaņu un trokšņa mazināšana

Komfortabls trokšņa līmenis klasē nodrošina patīkamāku darba atmosfēru gan skolēniem, gan skolotājam. Iesakām izmantot audumus un polsterētas mēbeles, jo tās palīdz absorbēt skaņu. Labi piemēri ir aizkari, spilveni, grīdsegas un atpūtas krēsli. Trokšņa absorbētāji pie sienām slāpē sarunu skaņas un samazina atbalsi telpā.

Uzvelc visiem krēsliem troksni slāpējošus pārvalkus vai izvēlies skolēnu krēslus ar izliektām kājām vai riteņiem. Skrāpējošs troksnis, kas rodas, velkot krēslus pa grīdu, var būt ļoti traucējošs! Dažiem bērniem ar neirālās attīstības traucējumiem var būt nepieciešams pilnībā bloķēt jebkādas skaņas, piemēram, ar austiņu palīdzību. Citiem, lai koncentrētos, var palīdzēt mūzikas klausīšanās.

5. Gaismas radītu iespaidu samazināšana

Mirgojošs, fluorescējošs apgaismojums traucē ikvienam. Nomaini visus gaismas avotus ar LED spuldzēm, kuru spilgtums ir līdzīgs dienas gaismai. Samazini izteiktas ēnas, jo tās var negatīvi ietekmēt redzi. Labs risinājums ir telpā uzstādīt vairākus gaismas avotus, kas nodrošinās vienmērīgāku apgaismojumu. Aizsedz logus, kas vērsti uz skolas pagalmu vai gaiteni, lai mazinātu traucējumus no ārpuses.

IETEIKUMS! Iekārtojumā izmanto klusinātas krāsas mierīgos toņos, piemēram, zaļo un brūno. Šādas krāsas nenovērš skolēnu uzmanību, netraucē koncentrēšanos un veicina mācībām labvēlīgu vidi.

6. Sensormotorikas palīglīdzekļi

Lielisks palīgs skolēniem ar neirālās attīstības traucējumiem ir pretstresa rotaļlietas un tamlīdzīgas lietas, kas palīdz nodarbināt nemierīgas rokas. Tādas var būt katrā klasē, lai neviena klase neizceltos un visi bērni varētu izmantot šos priekšmetus, tādējādi padarot ikdienišķu to lietošanu.

Veido mācību vidi jau no paša sākuma

Skolas vide, kas piemērota skolēniem ar neirālās attīstības traucējumiem var sākties jau projektēšanas stadijā. Piemēram, padomā, uz kādu uzvedību šī vieta mudina. Garš gaitenis signalizē par skriešanu, tāpēc bērniem ar neirālās attīstības traucējumiem var būt grūti saprast, kāpēc gaitenī nav atļauts skriet. Ēdamzāle ir liela, atvērta telpa, kur no grīdas un griestiem atbalsojas skaņa – tad kāpēc runāt klusi? Projektējot vidi citādāk, iespējams koriģēt uzvedību. Viesnīcas atpūtas telpā ir klusināts apgaismojums, paklāji un mīkstās mēbeles, kas signalizē par klusām sarunām – tādu pašu domāšanu var pielietot arī skolās.


Praktiski padomi par skolēniem ar neirālās attīstības traucējumiem pielāgotu skolu

  • Pieraksti darba plānu. Izskaidro konkrētās nodarbības mērķi un uzdevumus, lai skolēns zinātu, cik daudz no viņiem tiek gaidīts un cik ilgi tas būs jādara.
  • Uzturi kārtību. Studentiem ar neirālās attīstības traucējumiem patīk, ka viss atrodas savās vietās. Skaidri apzīmēta mantu novietne mazina nekārtību. Lietas, kas izmētātas visapkārt, var novērst uzmanību, bet, ievietojot tās attiecīgajās atvilktnēs, vizuālo trigeru ir mazāk.
  • Izveido konkrētam mērķim paredzētas sēdvietas. Ir grūti nesēdēt kopā ar draugiem, pat ja tas traucē gan paša, gan visu pārējo darbam. Pastāv arī risks, ka būs jāsēž vienam. Tāpēc ļaujot skolotājam izlemt, kur katram skolēnam jāsēž, raizes tiek samazinātas līdz minimumam.
  • Palīdzi ar laika uztveri. Hronometrs, kas parāda atlikušās minūtes līdz stundas beigām, ir skaidri saprotams un labs palīgs darbam klasē. Tas skolēniem parāda, cik ilgi vēl jākoncentrējas.
  • Neizliec skolēnu darbus klases priekšā. Vismaz ne tur, kur tie atrodas skolēnu redzamības zonā mācību laikā – mācīšana ir cīņa par uzmanību! Vislabāk zīmējumus un skolēnu projektus pārvietot uz klases aizmuguri. Pārāk tukša un garlaicīga siena blakus tāfelei? Uzstādi trokšņa slāpētājus. Tie gan absorbē skaņu, gan lieliski dekorē interjeru.
  • Izglīto personālu. Iekārtojums ir tikai daļa no pielāgošanas skolēniem ar neirālās attīstības traucējumiem. Lai varētu plānot nodarbības un darba materiālus, kas pielāgoti skolēniem ar neirālās attīstības traucējumiem, nepieciešama personāla reorganizācija un tālākizglītošana.

Kopsavilkums

Klases iekārtošana atbilstoši skolēnu ar neirālās attīstības traucējumiem vajadzībām rada priekšrocības visiem skolēniem. Visvienkāršākais veids ir sadalīt klases telpu zonās. Tas dod skolēniem iespēju atrast sev piemērotāko darba vietu un mainīt to. Vismaz tikpat svarīga ir akustiskā un vizuālā vide. Skolēniem ar neirālās attīstības traucējumiem pielāgotām mācībām ir būtiska gan iekārtojuma uzlabošana, gan laba plānošana.

Mēs palīdzēsim pielāgot skolu skolēniem ar neirālās attīstības traucējumiem!

Ja nepieciešama iedvesma vai palīdzība skolas vides iekārtošanā atbilstoši projektam, kas paredzēts skolēniem ar neirālās attīstības traucējumiem AJ Produkti interjera dizaina ekspertu komanda labprāt palīdzēs.

Sazinies ar mums

BUJ

Skolēniem ar neirālās attīstības traucējumiem pielāgotā skolā ir tādi apstākļi kas ļauj skolēniem apgūt zināšanas atbilstoši prasībām un attīstīties neatkarīgi no neirālās attīstības traucējumu diagnozes. Gan fiziskā vide, gan pedagogi ir piemēroti skolēniem, kuriem nepieciešama palīdzība, lai tiktu galā ar visu skolas dienu vai koncentrētos stundām.
Cilvēkiem ar neirālās attīstības traucējumiem ir grūtības
  • Koncentrēties
  • Saglabāt uzmanību
  • Mijiedarboties ar citiem cilvēkiem
  • Izprast sociālos kodus
  • Mācīties un atcerēties iemācīto
  • Grūtības ar motoriskajām prasmēm
  • Grūtības izpausties runā un rakstos
  • Plānot un kārtot
  • Atšķirt svarīgo no mazsvarīgā
  • Kontrolēt impulsus
Hiperaktivitāte, uzmanības deficīts, pilna spektra autisms, Tureta sindroms, obsesīvi kompulsīvi traucējumi un runas un valodas traucējumi, piemēram, disleksija un diskalkulija. Bieži sastopama kovariācija, t.i., vairākas diagnozes vienlaikus.
Hiperaktivitāte ir visizplatītākā neirālās attīstības traucējumu diagnoze, tai seko autisms (pilna spektra) un Tureta sindroms.