Māksla saņemt un sniegt konstruktīvu kritiku

Māksla saņemt un sniegt konstruktīvu kritiku

Kritika ir jutīgs temats, jo sevišķi darbavietā. Parasti cilvēkiem nepatīk kritika, tomēr atgriezeniskā saite ir iespēja pilnveidoties. Neatkarīgi no tā, vai esi vadītājs vai darbinieks, svarīgi ir spēt gan izteikt, gan saņemt kritiku. Ja to dara pareizi, var uzlabot sadarbību un savstarpējo izpratni par darba situācijām. Konstruktīva kritika ir vērtīgs instruments pozitīvu pārmaiņu veicināšanā gan personiskā, gan organizācijas līmenī.

Kas ir kritika?

Kritika ir emocijām apvīts vārds, kas lielākajai daļai cilvēku nesaistās ne ar ko patīkamu. Tas nemaz nav dīvaini, jo kuram gan patīk, ka viņu kritizē? Saskaņā ar zviedru valodas vārdnīcu, kritika nozīmē uzbrukt kādam, norādot uz viņa kļūdām un neprecizitātēm. Otrā interpretācijā teikts: nopelnu un trūkumu novērtējums. Tas nozīmē, ka kritika var būt arī atzinīga. Vārdu sakot, kritika ir viena vai vairāku cilvēku vērtējums par cita darbu, jaunradi vai sniegumu. Kritika var būt gan pozitīva, gan negatīva. Mūsdienās vārda “kritika” vietā bieži vien tiek lietots apzīmējums “atgriezeniskā saite”, jo lielākā daļa cilvēku to uztver kā draudzīgāku.

Kāpēc vajadzīga kritika?

Ja kritika tiek sniegta konstruktīvi, mums ir iespēja pilnveidot un uzlabot savu darbu. Pārāk bieži mēs turpinām darboties vecajās sliedēs un darām tā, kā vienmēr esam darījuši. Tāpēc ir vērtīgi saņemt atgriezenisko saiti no kolēģa vai vadītāja. Viņi var pamanīt lietas, kuras mēs paši ikdienas darba virpulī esam palaiduši garām.

Tas ir spēkā arī pretējā virzienā. Sniedzot konstruktīvu kritiku kolēģim, tas var veicināt raitāku sadarbību. Vienkāršs pielāgojums var uzlabot darba ritmu, kas nāk par labu visiem. Nebaidies runāt par lietām, kuras, tavuprāt, var uzlabot, bet dari to objektīvi un ar cieņu pret kolēģu jūtām.

Sieviete un vīrietis noliktavā

Kā izteikt kritiku?

Rūpīgi pārdomā, ko vēlaties pavēstīt kolēģim. Vai tā tiešām ir objektīva kritika, vai arī tas esi tu, kurš ir neapmierināts ar savu darba situāciju un meklē kļūmes? Ko var darīt, lai darbs veiktos labāk?

Konstruktīvas kritikas mērķis ir palīdzēt tās saņēmējam pilnveidoties. Svarīgi pieminēt arī lietas, kas darbojas labi. Pārāk bieži aizmirstam paslavēt, kad viss norit raiti un darbi tiek veikti bez aizķeršanās un laikus. Norādot uz lietām, ko var darīt labāk, jāpaskaidro arī, kāpēc un jābūt gatavam pārrunāt darbinieku turpmāko rīcību. Var būt nepieciešamas pārmaiņas, kas nav atkarīgas no konkrētā darbinieka. Drošai un radošai darba videi ir svarīgi ieklausīties citam citā un censties izprast lietas no cita cilvēka skatupunkta.

Izsakot kritiku, paturi šo prātā

  • Uzslavēt var citu klātbūtnē, bet negatīva kritika vienmēr būtu jāizsaka privāti.
  • Izsakot konstruktīvu kritiku, koncentrējies uz pozitīvo.
  • Neuzbrūc personiski, vienmēr izsakies objektīvi.
  • Atceries, ka mērķis ir palīdzēt kolēģim viņa uzdevumu izpildē.
  • Vienmēr pabeidz sarunu ar kaut ko pozitīvu! 

Kā uztvert kritiku?

Kā reaģēt uz kritiku? Vai tevi pārņem dusmas vai skumjas, vai arī tu spēj ieklausīties, kas patiesībā tiek pateikts? Centies to neuztvert personiski, tā vietā ieklausies faktos. Uzdod jautājumus, ja uzskati, ka kritika ir neskaidra. Tiklīdz ir skaidrs, par ko ir runa, izanalizē to. Vienmēr vari palūgt laiku lai atbildētu vēlāk, ja jūti, ka par teikto ir jāpadomā. Tā var būt laba stratēģija, ja vārdu apmaiņa ir kļuvusi pārāk emocionāla. Esi godīgs pret sevi. Vai kritika ir pamatota, vai arī tā ir netaisnīga? Atcerieties, ka personiski uzbrukumi vienmēr ir nepieņemami.

Kritikas izteikšana attiecīgajai personai

Neaprunā aizmuguriski cilvēku, kuram, tavuprāt, nepieciešams uzlabot sniegumu darbā. Tas nevirza nekādas pārmaiņas, bet tikai rada negatīvu darba atmosfēru. Daudziem liekas neērti kritizēt kādu citu, bet vienlaikus ir nepieciešamība paust savu neapmierinātību. Tā vietā vērsies pie attiecīgās personas un paskaidro, kā tas ietekmē tavu darbu. Ļauj otram izklāstīt savu redzējumu un mēģiniet kopā rast risinājumu. Ja jūti, ka tavs viedoklis netiek uzklausīts, vajadzētu aprunāties ar vadītāju, lai palīdzētu noskaidrot situāciju.

Padari kritiku par ierastu lietu darbavietā

Nedramatizē kritiku, bet padari atgriezenisko saiti par ieradumu. Iedrošini citus, kad kaut kas ir izdevies, un nekavējies draudzīgi aizrādīt, ja kaut kas ir nogājis greizi. Sāc ar jautājumu, ko konkrētais cilvēks domājis vai kāpēc uzdevums ir aizkavējies. Bieži vien pastāv apstākļi, kurus tu nezini. Atklāti un nepastarpināti komunicējot savā starpā, var izvairīties no daudziem pārpratumiem. Velti laiku, lai aprunātos par to, kādai jābūt darba norisei.

Pirms sniegt atgriezenisko saiti, ieteicams padomāt vai par to vislabāk runāt privāti plānotā tikšanās reizē, vai arī to var pieminēt neformālākā veidā. Vienmēr izrādi cieņu un paturi to prātā arī tad, ja kritika tevi neaizvaino, jo kolēģis var būt jūtīgāks. Empātijas izrādīšana veicina pozitīvu darba vidi.

Lasi vairāk par līderību

Padomi! Sendviča metode

Varbūt esi dzirdējis par sendviča metodi. Tā ir vienkārša un bieži sniedz labus rezultātus. Sāc ar pozitīvām lietām. Pēc tam izsaki savu kritiku pēc iespējas konstruktīvākā veidā un pabeidz ar kaut ko pozitīvu.

Divas sievietes pie pārrunu galda

Nopietnu trūkumu gadījumā

Ja kritika attiecas uz kaut ko nopietnu, piemēram, uzmākšanos vai drošības noteikumu neievērošanu, tev kā darbiniekam jāinformē savs vadītājs. Ja ir aizdomas par pārkāpumu, tev kā vadītājam savukārt būtu jāiesaista personāla daļa vai jurists. Viņi nepieciešamības gadījumā var arī palīdzēt iesniegt ziņojumu policijā.

Kopsavilkums

Kritika var būt gan pozitīva, gan negatīva. Padari atgriezenisko saiti par dabisku darba nedēļas daļu, lai to vairs neuztvertu ar sakāpinātām emocijām. Sniedz konstruktīvu un pārdomātu kritiku. Vienmēr pirms runā padomā, vai kritika ir nepieciešama. Vienmēr sniedz vairāk pozitīvas, nevis negatīvas kritikas. Saņemot kritiku, centies to neuztvert personiski. Pārdomā, vai kritika ir pamatota un ko vari darīt, lai uzlabotu savas darba metodes.

BUJ

Konstruktīva kritika sniedz atgriezenisko saiti par veikumu vai rīcību, lai cilvēkam dotu iespēju pilnveidoties. Savukārt kritizēšana bieži vien saistās ar negatīviem komentāriem par sniegumu, rīcību vai viedokli, nesniedzot norādes, kā panākt uzlabojumus.
Kritizē rīcību, nevis cilvēku. Dalies savos novērojumos un paskaidro, ko var uzlabot. Sniedz atgriezenisko saiti regulāri, ne tikai tad, kad rodas problēmas. Tas var palīdzēt radīt nepārtrauktu uzlabojumu kultūru.
Konstruktīva kritika ir vērsta uz rīcību vai sniegumu, nevis uz cilvēku. Tās mērķis ir palīdzēt cilvēkam uzlabot savu darbu un pilnveidoties.
Konstruktīva kritika ir vērsta uz rīcību vai sniegumu, nevis uz personu. Tās mērķis ir palīdzēt personai uzlabot savu darbu un veicina pozitīvu darba vidi, kurā darbinieki jūtas iedrošināti un motivēti turpināt pilnveidoties.
Konstruktīva kritika ir atgriezeniskās saites veids, kas cilvēkam dod iespēju pilnveidoties. Dalies savos novērojumos un paskaidro, ko var uzlabot. Sniedz atgriezenisko saiti regulāri, ne tikai tad, kad rodas problēmas. Tas var palīdzēt radīt nepārtrauktu uzlabojumu kultūru.
Kritizē rīcību, nevis cilvēku. Dalies savos novērojumos un paskaidro, ko var uzlabot. Sniedz atgriezenisko saiti regulāri, ne tikai tad, kad rodas problēmas. Šāda rīcība var palīdzēt radīt pozitīvu darba vidi.
Ja darbā jūti pret sevi sliktu attieksmi, vari iesniegt sūdzību Līdztiesības ombudam (LO). Darba devējam ir arī pienākumi saskaņā ar Darba likumu. Cita starpā darba devējam ātri jāsniedz palīdzība un atbalsts iebiedēšanas gadījumā.
Latviešu valodā ir vairākas piemērotas alternatīvas, ko var izmantot vārda atgriezeniskā saite vietā: atsauksmes, atbildes, viedokļi un komentāri.
Atgriezeniskā saite sniedz apstiprinājumu, ka padarītais darbs ir pamanīts, ko var uztvert pozitīvi. Ja atgriezeniskā saite ir dabiska darba sastāvdaļa, tas var uzlabot darbinieku mijiedarbību, un var pieaugt izpratne citam par cita redzējumu.
Tiem, kuriem ir grūtības saņemt kritiku, bieži vien ir zems pašvērtējums. Pat ja kritika tiek veltīta darba metodēm, viņi to var uztvert kā savas personas kritiku, kas liek justies slikti.
Sagatavojies un pieraksti skaidrus argumentus par lietām, kuras, tavuprāt, nedarbojas. Risini tikai tos jautājumus, kas ietekmē tavu darba situāciju. Ieplāno tikšanos un izklāsti kritiku privāti.

Saņem AJ jaunumus savā e-pastā

Mēs Tev nosūtīsim informāciju par īpašajiem akcijas cenu piedāvājumiem, jaunākajām precēm un praktiskiem ieteikumiem telpu iekārtošanai!
Pieraksties mūsu jaunumu vēstulei šeit!
Lūdzu uzgaidi...
*Nospiežot pogu Nosūtīt, apstiprinu, ka piekrītu privātuma politikai.